FAQ

Mit kell tudnom az autógumikról?

Amikor megcsodáljuk egy autó teljesítményét, általában nem gondolunk a gumiabroncsokra, bár ezek nagyon fontos szerepet játszanak a teljesítmény elérése szempontjából. Alapvetően az autógumi biztosítja az autó érintkezését az aszfalttal és ezek állapotától függ, hogyan viselkedik és reagál az autó.

Nyilvánvaló, hogy a gumiabroncsok javíthatnak egy autó működésén, de baleseteket is okozhatnak, ha nem felügyelik és választják meg őket gondosan. Rémálommá tehetik az autózást, ha már elkoptak és a kétségbeesésbe kergethet a gördülő gumiabroncs által keltett zaj. Amint a fentiekből kitűnik, egyáltalán nem könnyű kiválasztani a megfelelő gumiabroncsot.

Ám mégsem olyan borzasztóan nehéz ez, ha figyelembe veszünk néhány utasítást. Egyszerűen csak ismernünk kell az autógumik használatára vonatkozó néhány útmutatót.

Mindenekelőtt tiszteletben kell tartani a gumiabroncsok nyomását. Ennek falán fel van tüntetve a maximális nyomás, de nem ez alapján tájékozódunk, hanem csak törekszünk arra, hogy sose haladjuk meg ezt az értéket. Az abroncsok felfújásának pontos nyomását az autó ajtaján vagy másutt elhelyezkedő matricán kell megadni.

Nagyon fontos, hogy az abroncsok felfújása hidegen történjen az előírt guminyomást szem előtt tartva. Vagyis ne tegyünk meg egy kilométernél többet a benzinkútig, vagy nagyobb távolság megtétele után hagyjuk pihenni az autót legalább egy órát. Ha a gumi túlfújt a kelleténél, akkor az autó kényelmetlenné válik és fennáll a gumiabroncs robbanásának veszélye. Másrészről, ha alulfújt a gumi, növekszik a benzinfogyasztás, szintén fennállhat a gumiabroncsok robbanásának a kockázata az aszfalttal való túlzott érintkezéstől.

Figyelem! Ha már komolyan meghibásodott az abroncs, feltétlenül ki kell azt cserélni, mert megvan rá az esély, hogy a felni feszíti a gumi oldalfalait. Ugyanannyira fontos, hogy egy új gumi felszerelésekor a kerék abszolút kiegyensúlyozott legyen. Ellenkező esetben a kormánykerék remegése vagy rázása következhet be, mely nem csak idegesítő, de rossz hatással lehet az autó egyes alkatrészeire. Sőt, ezek a rezgések nem engedik meg, hogy nagyobb sebességgel haladjunk. Az abroncsot cserélni kell akkor is, ha valamilyen dudor jelenik meg az oldalfalán.

Hogyan kell a kopásellenőrzést elvégezni?

Ez rendkívül egyszerű. Csak akkor jelennek meg a kopásjelző sávok, ha a gumiabroncs futófelülete rendesen elkopott, ilyenkor ideje lecserélni őket.

A legfontosabb információk az abroncs méretére-, terhelési és sebesség indexre-, valamint a gyártás dátumára vonatkozik. Lássunk egy példát: 175/65 R 13. 175: az abroncs szélessége mm-ben, 65: a gumi szélességének és oldalfal-magasságának aránya. Az R az abroncs felépítésére vonatkozik (radiális), a 13 pedig a felni méretét jelöli.

Terhelési index és sebesség. Például 88H. Az ábra a maximális súlyt jelöli, fontban, amit a gumiabroncs elviselhet, a betű pedig a sebességindexet. Ez a sebességindex soha nem lehet alacsonyabb, mint az autó maximális sebessége.

A gyártás dátuma. A DOT-tal (Department of Transportation) kezdődő sorozat utolsó 4 számjegyeként jelenik meg. Következik az ország és a gyártó kódja, majd egy belső kód, az utolsó négy számjegy a gyártás dátumát jelöli.

Időről időre ellenőrizze az abroncsokat, cserélje ki őket, ha már súlyosan sérültek.

Mi a különbség a nyári és a téli gumi között?

Hőmérséklet

Először is fontos különbség az abroncsok viselkedése a különböző hőmérsékleteken.

Ugyanis a nyári gumiabroncsokat úgy tervezték, hogy megfeleljenek a magas hőmérsékletnek (30 Celsius fok fölött), így nehezen kopnak el még nagyon magas hőmérsékleten is. Ezzel szemben a téli abroncsok épp ellenkezőleg, alacsony hőmérsékleten (7 Celsius fok alatt) felelnek meg legjobban az elvárásainknak.

Tehát nyáron a téli gumik sokkal gyorsabban elhasználódnak, mivel ezek olyan speciális anyagokból készültek, melyek a téli időjárásnak felelnek meg. Nyáron pedig a téli gumik lággyá válnak, sokkal gyorsabban elkopnak és diszkomfortot okoznak a gépkocsivezető számára.

Összetétel

A nyári és téli abroncsok gyártásához különböző gumikat használnak fel. Így a nyári gumikhoz használt gumi ellenáll a magas hőmérsékletnek és megőrzi eredeti minőségi tulajdonságait.

Amint a hőmérséklet 7 Celsius fok alá esik, a nyári abroncsokhoz használt gumi megkeményedik, elveszti tapadó képességét, mind a száraz, mind a hóval borított utakon, így valódi életveszélyt jelenthet. A téli gumiabroncsok esetében használt gumik összetétele lehetővé teszi, hogy fagyviszonyok között is optimális állapotban maradjanak. Megőrzik tapadó képességüket, így biztonságot nyújtanak a gépkocsivezető számára.

Árak

A téli gumik drágábbak, mint a nyári gumik, az abroncs különleges összetételének köszönhetően. Olcsóbb megoldást jelent, ha egy négyévszakos gumit vásárolunk, ám nem szabad megfeledkezni arról, hogy a négyévszakos gumik a téli és nyári abroncsok kombinációja, mely kombináció esetleg rosszabb teljesítményt eredményezhet, mint az egyes évszakoknak szánt felszerelés.

Futófelület

A téli gumiabroncsok erősen ívelt felülettel rendelkeznek a teljes futófelületen, így kiemelkedő tapadóerőt és kis megcsúszást eredményeznek többféle felületen. (hó, homok, sár) Ezzel szemben a nyári gumik futófelületének mintázatán kevesebb bemélyedés van, arra tervezték őket, hogy ellenálljanak a magas hőmérsékleteknek, kevesebb hangsúlyt fektetve a tapadó képességre.

A téli (vagy négyévszakos) gumik használata kötelező a hóval vagy jéggel borított utakon. Nincs pontosan megszabva, hogy az év mely hónapjaiban kötelező ezeket használni, viszont a törvény előírja, hogy a járművezetőt csak akkor lehet bírságolni, ha téli gumik nélkül közlekedik havas utakon, megzavarva ezzel a forgalmat.

Hogyan különböztetjük meg a nyári gumit a téli (vagy négyévszakos) gumitól?

Az oldalukon található jelöléssel különböztethetők meg egymástól. A téli és négyévszakos abroncsoknak M+S a jele, vagy M.S, M&S, MS. Ez a jelölés az angol sár és hó rövidítést jelenti, azt jelzi, hogy a megjelölt abroncsok nagyobb tapadást eredményeznek hóval, jéggel, iszappal borított utakon.

Ily módon könnyen megkülönböztethetők a téli/négyévszakos- és a nyári gumiabroncsok, utóbbiak nem rendelkeznek ezzel a jelöléssel.

Hogyan értelmezzük a gumi méreteit?

Egy példával szemléltetve: 225/55 R 17 97 W – ebben az esetben a 255 a profilszélesség lesz mm-ben, az 55 a profilarány, azaz a profil magasságának és szélességének az arányát jelzi. Az „R” betű a radikálabroncsot jelzi, amely a belső felépítésre utal. A belső átmérőt (felni magassága) mutatja a következő, a mi esetünkben a 17-es szám, amit hüvelykben fejeznek ki. A következő két jelölés a terhelési index és a sebességindex.